Zikir Munajat

Monday 11 November 2013

MAKANAN ...

Makanan dan Pemakanan Dalam Islam

Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (2:168)
Islam amat mementingkan kesihatan seseorang daripada segi jasmani mahupun rohani. Di dalam Al Quran banyak mengajar manusia tentang tabiat makan yang sihat dan pemakanan yang baik. Panduan tersebut bukan sekadar bertujuan untuk mengekalkan kesihatan jasmani manusia malah juga kesihatan rohani. Tumbesaran manusia mestilah seimbang dengan antara rohani dan jasmani. Jika seseorang hanya tertumpu kepada menekankan diet dan pemakanan tanpa menghiraukan pengabdian diri kepada Allah, juga boleh mengakibatkan dirinya lemah kerana iman dan jiwa yang kosong. Namun sebaliknya berlaku jika seseorang hanya sibuk menumpukan sepenuh perhatian kepada ibadah dan menghambakan diri kepada Allah tetapi mengabaikan keperluan tubuh badan, natijahnya juga sama iaitu menyebabkan mereka ditimpa sakit dan lemah yang membawa kepada kesukaran untuk mentaati perintah Allah. Justeru, sudah termaktub dalam Al-Quran untuk menyeimbangi kedua- dua ciri tersebut.

Terdapat juga dalam Al Quran memperincikan secara khusus tentang keistimewaan sesetengah jenis makanan. Antara makanan yang telah dianjurkan dalam Al Quran termasuklah susu, kurma, anggur, madu, jagung, bijirin dan buah zaitun yang mempunyai khasiat pemakanan yang baik untuk kitaran hidup manusia. Al Quran juga tidak dihadkan hanya menerangkan makanan yang halal dan haram sahaja malah lebih meluas dengan menyentuh tentang panduan berguna berkenaan hidangan yang seimbang di mana ia merangkumi semua zat yang berguna untuk pertumbuhan badan, memperbaiki tisu- tisu tubuh, memperkuatkan tubuh dan mengelakkan daripada penyakit berjangkit.

Dalam Islam, makanan seimbang merujuk kepada makanan untuk jasmani dan rohani. Makanan untuk rohani ialah ilmu yang membawa manfaat, iman dan amal ibadat yang diusahakan demi Allah manakala makanan untuk jasmani pula meliputi makanan yang telah diutarakan melalui pendekatan sains dan tertakluk kepada prinsip- prinsip syariah dan mendapat keberkatan daripada Allah. Dari sudut rohani, makan dengan cara berlebihan pula menyebabkan hati kita lebih sukar untuk menerima perkara- perkara yang baik yang boleh melemahkan daya fikir manusia. Oleh sebab itu, makanan yang dimakan perlu diberi perhatian dari segi khasiatnya dan berapa besar hidangannya.

Bagi seseorang Muslim, mengambil makanan adalah untuk meneruskan kehidupan dan bukanlah hidup untuk makan. Oleh yang demikian, makanan yang baik bukan sahaja mengambil kira kandungan zat yang ada dalam makanan tersebut tetapi juga dari segi bersih dan halal turut perlu diberi penekanan. Rasulullah bersabda:

"Kami ialah suatu kaum yang tidak makan sebelum kami lapar dan sekiranya kami makan tidak pula sampai kekenyangan".


Pendekatan ini merupakan suatu langkah pencegahan yang baik untuk kita turuti dalam menjaga kesihatan. Ini kerana pencegahan adalah lebih baik daripada mengubat. Melalui pendekatan makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang menunjukkan Islam tidak menekankan seseorang itu perlu mengambil makanan yang banyak untuk mendapatkan makanan yang seimbang, sebaliknya Islam mengamalkan kesederhanaan. Sebagai satu contoh yang boleh dipaparkan di sini ialah Rasulullah berbuka puasa hanya dengan segelas susu  dan beberapa buah biji tamar. Gabungan antara dua makanan ini mencukupi untuk memberikan makanan yang seimbang.

Sesungguhnya, tidak ada percanggahan antara sains dengan Islam berhubung dengan  pengambilan makanan yang baik dan berkhasiat, cuma bukan semua makanan yang dianggap baik itu boleh diterima oleh semua manusia. Ini kerana setiap manusia terikat dengan unsur agama yang mungkin menyebabkan berlakunya pengelasan terhadap makanan.

Syariat Islam sebenarnya adalah lengkap dan tidak membebankan penganutnya, apatah lagi dalam perkara- perkara sunat. Antara perkara sunat ketika makan dan minum merupakan adab yang perlu dititikberatkan ketika menjamah juadah ialah duduk sambil makan, memulakan dengan bacaan Bismillah dan mengakhirinya dengan Alhamdulillah, tidak berjalan- jalan ketika makan, membasuh tangan sebelum dan selepas makan dan seboleh- bolehnya mengelakkan pembaziran. Semuanya mempunyai hikmah yang tersendiri.

Justeru itu, apa yang telah digariskan oleh Islam cukup lengkap sebagai panduan dalam hidup kita seharian. Bersederhana dalam semua perkara sehinggakan dalam pengambilan makanan pun kita perlu mengamalkan sikap tersebut. Selain mengamalkan nilai- nilai yang telah dianjurkan dalam Islam, nilai pemakanan dan mutu khasiat makanan yang kita ambil juga perlu diutamakan agar kita mampu menjadi ummah yang sihat dan baik.

Wallahualam.



BEBERAPA MAKANAN TRADISIONAL
YANG TERDAPAT DI NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA..

Keunikan budaya dan cara hidup di negara ini telah mewarnai citarasa pemakanan para penduduknya.  Sedikit perkongsian daripada saya tentang beberapa makanan/kuih tradisional yang terdapat di negeri-negeri di Malaysia.



Kelantan
Makanan seperti Kuih Akok, Jala Mas, Tahi Itik, Kuih Bunga Tanjong dan macam-macam lagi nama yang diberi. Namun, di sebalik nama yang pelik itu, rasa makanannya amatlah lemak dan manis sekali. Begitu juga dengan hidangan Nasi Kerabu, Nasi Berlauk, Nasi Tumpang, Laksam atau Solok Lada yang sinonim dengan Kelantan sehingga membuat anda terkenang-kenang keenakan makanan itu. Memang benar bak nyanyian pelakon dan pelawak Jalil Hamid: "makanan pelik-pelik, tahi minyak tahi itik," yang pelik dan unik itulah bagaikan magnet yang menarik orang ramai ke negeri ini.

 Kuih Akok

 Kuih Bunga Tanjong

 Kuih Cek Mek (Molek)

 Jala Mas

Nasi Kerabu

Solok Lada


Melaka
Kuih bakar basah ataupun dikenali sebagai kuih bakar merupakan sejenis kuih tradisional turun temurun masyarakat Melayu Melaka. Terdapat dua jenis lagi kuih bakar iaitu kuih bakar berlauk dan kuih bakar kering. Kuih bakar basah sangat popular dan menjadi kuih kegemaran untuk dihidangkan pada upacara-upacara seperti kenduri, jamuan makan, Hari Raya Korban dan sebagainya.

Kelazatan kuih bakar basah terletak pada adunan dan cara memasaknya. Kuih bakar basah yang dibuat secara tradisional sangat enak dan lebih tahan lama untuk disimpan berbanding yang dimasak menggunakan oven dan ketuhar moden. Terdapat pelbagai resipi dan penggayaan cara kuih bakar dibuat namun kuih bakar basah yang menggunakan resepi turun temurun adalah yang paling enak.
Selain kuih bakar, kuih Buah Melaka, cencaluk adalah antara makanan tradisional yang popular di Melaka.
 Kuih Bakar

Kuih Buah Melaka

Cencaluk

Cencaluk ialah sejenis lauk dalam hidangan tradisional Melaka. Oleh sebab ia dibuat daripada udang halus yang lebih dikenali sebagai udang geragau, cencaluk mengandungi kandungan protein yang tinggi.
Kebiasaannya, udang geragau ini sukar didapati. Di negeri Melaka, udang ini boleh didapati pada musim tertentu di Pantai Klebang, Limbongan, Tanjung Kling dan beberapa kawasan pesisiran pantai yang lain.
Melaka bukan sahaja terkenal dengan kesan peninggalan sejarahnya yang menarik lagi unik, malah tidak ketinggalan juga dari segi makanannya yang amat lazat lagi menyelerakan. Apabila kita menyebut mengenai makanan yang terdapat di Melaka, pasti kita akan teringatkan cencaluk.

Mengikut kepercayaan lama yang telah menjadi kata-kata senda gurau pula, kononnya jika pada hari perkahwinan seseorang itu, hujan turun sepanjang hari, maka dikatakan bahawa mempelai suka makan cencaluk. Namun itu semua hanyalah cerita lama.
Makanan ini yang suatu ketika dulu dipelopori oleh masyarakat Melayu di Melaka kini lebih digemari oleh semua lapisan masyarakat, bukan sahaja di tempat asalnya, malahan sudah melangkaui sempadan Malaysia. Ia juga menjadi satu keperluan atau lauk semasa menikmati hidangan nasi dan ada juga yang menjadikan petai atau jering sebagai ulam semasa memakan cencaluk.


Negeri Sembilan
Di antara makanan tradisional Negeri Sembilan yag terkenal ialah rendang. Di dalam penyediaan rendang, terdapat beberapa jenis bahan yang boleh dibuat rendang. Bahan-bahan tersebut terdiri daripada daging, kerang, burung dan sebagainya. Rendang daging biasanya tidak dicampurkan dengan bahan-bahan sampingan. Namun begitu dalam keadaan tertentu, terdapat juga bahan-bahan seperti nangka, maman dan pucuk ubi. 
Rendang dimasak sehingga kering dan tidak langsung berkuah (berderai). Jenis daging yang baik untuk membuat rendang ialah daging kerbau, ayam, itik, burung, pelanduk, napuh, kijang dan rusa kecuali daging lembu. Ini adalah kerana akan menjadi kurang cantik kerana sukar untuk kering di mana dagingnya mempunyai banyak air. Rendang yang dimasak dengan cara yang betul boleh disimpan lama seperti rendang kerbau di Rembau.




 Rendang Negeri Sembilan


Terdapat juga makanan tradisional lain di negeri ini, antaranya ialah kuih apam Johol. Apam Johol dahulunya dikenali sebagai apam daun rambai, kerana proses pembuatannya menggunakan daun pokok itu. Ia dikatakan berasal dari Johol kerana terdapat banyak pengusaha dan pembuat makanan itu. Apam Johol sering kali dijadikan juadah minum petang termasuk pada majlis-majlis rasmi kerajaan negeri sehinggakan ada yang merasakan tidak lemgkap sesuatu juadah itu tanpa kehadiran apam Johol.

Apam ini juga mampu menarik sesiapa sahaja dengan baunya yang wangi, bentuknya yang gebu dan lembut, selain rasanya yang tidak terlalu manis. Selain itu, apam ini mempunyai sedikit rekahan di bahagian atas dan sangat enak dimakan bersama kuah sambal, rendang, bubur kacang, kuah daging dan kuah durian.



Apam Johol



Masak Lemak Cili Api di Negeri Sembilan pasti tidak dapat dipisahkan apabila berbicara tentang menu istimewa di Negeri Sembilan Darul Khusus.


 Masak Lemak Cili Api


SARAWAK

Sarawak adalah salah satu daripada dua negeri di pulau Borneo Malaysia. Sarawak juga terkenal dengan bermacam-macam jenis makanan dengan bahan yang mungkin tidak terdapat  di tempat kita serta memiliki pelbagai rasa yang sangat unik.
  Antara makanan- makanan yang terkenal di Sarawak ialah Kek Lapis, Laksa Sarawak, Mee Kolok, Umai dan lain-lain.
  
Kek Lapis Sarawak
Kek Lapis Sarawak merupakan sejenis kek/kuih yang paling popular di Sarawak.  Ianya sangat popular ketika sambutan perayaan di Sarawak seperti sambutan Hari Raya, Krismas, Gawai Dayak dan tidak ketinggalan Tahun Baru Cina. Kek ini mempunyai berpuluh-puluh jenis corak atau pattern dan setiap jenis mempunyai nama tersendiri yang dicipta oleh orang yang mula-mula mencipta corak atau pattern kek itu.

 Laksa Sarawak
  Laksa sarawak 100 peratus berbeza daripada laksa-laksa di semenanjung baik dari segi 'mee' yang digunakan dan kuahnya. Laksa Sarawak, walaupun kuahnya nampak seperti kari, tetapi sebenarnya bukanlah seperti rasa mee kari. Laksa Sarawak rasa lemak, dan dicampur dengan daging ayam rebus yang dicarik-carik, tauge rebus separuh masak, udang rebus, hirisan telur goreng dan beberapa bahan lain. Semasa dihidangkan, Laksa Sarawak dihidangkan bersama dengan sambal belacan dan limau kasturi.

  
Mee Kolok
Mee Kolok ada dua iaitu Mee Kolok biasa atau Mee Kolok goreng. Mee Kolok pada asalnya bukanlah makanan asal Bumiputera Sarawak. Mee Kolok adalah makanan yg dibawa oleh masyarakat Cina Sarawak yang datang berhijrah ke Sarawak. Oleh sebab itu Mee Kolok banyak dihidangkan di semua kedai makanan Cina di Sarawak. Mee Kolok antara mee yg popular di Sarawak dan semakin terkenal di kalangan masyarakat Melayu. Walau bagaimanapun tidak banyak kedai makanan Melayu yang menghidangkan Mee Kolok dan terdapat sedikit pengubahsuaian rasa hidangan. Terdapat beberapa istilah yang merujuk kepada Mee Kolok iaitu Mee Kolok (Melayu), Kampua (Cina), Mi Rangkai dan Mee Kering (Iban).


 
 
 Umai
Umai diperbuat daripada ikan mentah iaitu menggunakan ikan-ikan tertentu sahaja. 

 

Linut
Linut diperbuat dari tepung khas. Linut boleh juga dibuat menggunakan tepung kanji.  Lazimnya Linut dimakan dengan mencicahnya dengan sambal belacan dan ada yang mencicahnya dengan sardin.  Sesetengahnya gemar juga membuat menu tambahan iaitu makan dengan sayur pucuk paku.



Ayam Pansuh
Ayam Pansuh ialah ayam yang dimasak di dalam buluh.  Buluh itu dibakar atas api sama seperti proses membakar lemang.  Beberapa bahan tertentu diadun terlebih dahulu dengan ayam tersebut.






No comments:

Post a Comment